søndag 31. oktober 2010

Gresskarkake til Halloween.

I år kjøpte jeg et stort gresskar som jeg skar ut en lykt av (bilde under oppskriften). Gresskarkjøttet og frøene tok jeg selvsagt vare på. Det meste av gresskarkjøttet ble fryst ned til senere bruk, men noe av det brukte jeg i denne kaken. Den er nok ikke helt ulik gulrotkake, men jeg synes den er mye saftigere og har en nydelig smak. Appelsinen i kaken og glasuren passer også perfekt. Herlig Halloweenkake. :-)


300 g hvetemel
2 ts bakepulver
300 g brunt sukker
3 ts blandet krydder (jeg brukte kanel, kardemomme, malt muskat og malt ingefær)
2 ts natron
175 g rosiner

½ ts salt
4 egg
200 g smeltet smør
revet skall av 1 appelsin
1 ss appelsinsaft
500 g revet gresskar

200 g kremost
85 g smør
100 g melis
revet skall av 1 appelsin
saften av ½ appelsin


Ha alt det tørre i en bolle og rør inn rosiner (jeg sløyfet dette da jeg ikke liker rosiner i bakverk). Rør inn egg, smør, appelsinskall og appelsinsaft og rør godt. Rør til slutt inn gresskarkjøttet. Fordel i en bakepapirkledt liten langpanne og stek ved 180 grader i 30 minutter. Avkjøl kaken helt.
Pisk kremost, smør, melis, appelsinskall og appelsinsaft godt sammen og bre glasuren over kaken.

3 kommentarer:

Therese sa...

Ser og høres jammy ut! Så utrolig bra at du får brukt innmaten, tror de aller aller fleste bare kaster det... :-( Her i huset ble det kun kjøpt små pynte gresskar i år.
:o) klem

mimmi-leone sa...

Takk for tips til kake, dette hørtes godt ut!

Hilsen fra Mimmi-Leone

swimzy sa...

wow, lykta ble rååkul og kaken ser absolutt nydelig ut:)
Må prøves ut neste halloween:)

klem fra siv anita