fredag 26. november 2010

Torsk med Sandefjordsmør.

Kokt torsk med Sandefjordsmør er visstnok tradisjonell julemat på sørlandet. Det vil nok ikke skje at kokt fisk befinner seg på julebordet hos oss, men jeg synes det smaker nydelig både som førjulsmat og når som helst ellers man måtte få lyst. Jeg ser det er ulike måter å lage sausen på. Noen steder lager man den kun med fløte, mens andre bruker like deler fløte og hvitvin eller fiskekraft. Så her får det være opp til hver enkelt hva de synes smaker best. Denne sausen smaker også nydelig til laks.


(4 pers.)

4 skiver fersk torsk
salt
eddik


2 dl kremfløte (evt halvparten hvitvin eller fiskekraft)
200 g smør
presset sitron
salt/pepper
finhakket persille


Torskeskivene kan med fordel ligge i rennende kaldt vann en time før de skal kokes, da blir de faste. Kok opp vann med godt med salt og litt eddik i (eddiken gjør fiskekjøttet hvitere og fastere). La trekke i 7-8 minutter.

Kok opp fløte (evt fløte + vin/kraft) og la koke inn til det halve. Bruk svak varme og pisk gradvis inn smøret (sausen må ikke koke nå, da kan den skille seg). Smak til med presset sitron, pepper og evt salt. Rør inn hakket persille rett før servering.
Server med kokte poteter og grønnsaker.

1 kommentar:

swimzy sa...

Åhh,dette ser nydelig ut:)
jeg har forresten en award til deg på bloggen min:
http://swimzys-matblogg.blogspot.com/2010/11/jeg-har-fatt-en-award.html

Ha en fin helg:)
klem