søndag 3. juli 2011

Kastanjeiskrem.

Jeg har elsket søt kastanjepuré siden jeg var liten og min franske bestemor sendte oss dette i posten. Det er nydelig bare som en enkel dessert med litt pisket krem til, og like godt i iskrem som her. Det kan være vanskelig å få tak i, og selv i Oslo er det kun svært få steder jeg har fått kjøpt dette (bl.a. Jacobs på Holtet), så jeg hamstrer hver gang jeg ser det. Mange butikker har den usøtede versjonen, men det er absolutt ikke det samme og egner seg ikke til samme bruk. Får du tak i det kan jeg uansett love deg at det blir en fantastisk iskremopplevelse.


5 dl fløtemelk (en kartong kremfløte og resten melk)
1,5 dl sukker
4 eggeplommer
1 boks søt kastanjepuré






Fløtemelk og sukker varmes til det når kokepunktet. Eggeplommene has i en bolle. Visp gradvis inn den varme fløtemelken. Hell så alt tilbake i kasserollen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Hell tilbake i bollen, legg på plastfolie (helt ned på blandingen, så det forhindrer snerk) og sett kaldt til det er helt avkjølt. Rør inn søt kastanjepuré og frys i iskremmaskin.

Ingen kommentarer: