mandag 1. november 2010

Ristede gresskarfrø.

Her er del 2 av hva jeg gjorde med Halloweengresskaret mitt. Det ble veldig mye gresskarkjøtt, så det meste havnet i fryseren og noe ble brukt til denne kjempegode kaken. Siden gresskarfrø også er kjempegodt ville jeg ikke kaste dem, og det var egentlig mindre arbeid enn jeg trodde å separere dem fra den trådete innmaten. De sprø ristede frøene smaker kjempegodt, ikke ulikt popcorn på smak, og gresskarfrø er dessuten sunt.



gresskarfrø
olje eller smeltet smør
salt
evt krydder





Jeg brukte frøene som var i gresskaret jeg kjøpte til Halloween, men man kan få kjøpt gresskarfrø i butikk. Det er jo unektelig mindre arbeid enn å separere frøene fra den trådete innmaten i gresskaret, men når jeg først hadde et gresskar ville jeg gjerne bruke så mye som mulig av det. Man bør få vekk alt av gresskarinnmaten, siden dette vil bli brent når frøene stekes.
Jeg har lest flere steder at man med fordel kan la frøene ligge i bløt i saltvann i 8-36 timer før å bryte ned noen enzymer som finnes i frøene og som kan irritere magen, samt at det gjør smaken mye bedre. Dette er uansett valgfritt.

Bland frøene med olje eller smeltet smør, og krydder etter eget ønske. Her valgte jeg å bruke bare litt salt, men prøv f.eks. en blanding av chilipulver, worcestershiresaus og hvitløkspulver, eller bruk en kreolsk krydderblanding (se min oppskrift her). Du kan også lage dem søte ved å blande med honning eller f.eks. sukker, kanel og revet muskat.
Bre frøene utover et stekebrett og stek ved 180 grader i ca 30 minutter, til de blir sprø og gode. Rør i dem et par ganger under stekingen. Du kan også bruke grillfunksjonen. Det tar kortere tid, men du må passe på siden de da blir fortere brent.
Strø over salater og supper eller bare spis som snacks.

1 kommentar:

swimzy sa...

Jeg gjorde også dette med frøene, det er kjempegodt:)

klem fra siv anita