lørdag 20. november 2010

Cappuccinomuffins.

Oppskriften på disse gode muffinsene fant jeg på Det Søte Liv. Jeg synes nok det ble litt mye sjokoladebiter i dem (selv for meg som elsker sjokolade), men de er veldig gode og ikke minst enkle å lage. Jeg liker forresten ikke vaniljeessens. Det er kunstig og ikke godt, så det sløyfer jeg (eller bruker litt vaniljesukker eller frø fra vaniljestang) hvis jeg ikke har vaniljeekstrakt i huset. Det er dessverre ikke å få kjøpt i Norge, så da må man hamstre i utlandet (eller kanskje det går å få kjøpt på nett?) eller lage selv.

(12 stk)

180 g hvetemel
150 g sukker
2 ts bakepulver
1½ ss espressopulver
1 ts kanel
1 dl matolje
1,75 dl yoghurt naturell
1 stort egg
100 g sjokoladechips eller hakket sjokolade

160 g smør
1 ss espressopulver
½ ts vaniljeessens
225 g melis

sjokoladedragerte kaffebønner eller mokkabønner til pynt


Bland det tørre i en bolle og vend inn sjokoladebitene. Bland sammen yoghurt, egg og olje og rør det inn i det tørre. Rør raskt og ikke for mye, da blir muffinsene seige. Fyll i store papirformer og stek ved 180 grader i ca 25 minutter. Avkjøl helt.

Pisk sammen smør med espressopulver, vanilje og melis. Sprøyt topper på muffinsene og pynt med sjokoladedragerte kaffebønner eler mokkabønner.

3 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh disse ser nydelige ut :)

Linn sa...

Disse så aldeles nydelige ut! Er det sant at det virkelig kan bli for mye sjokolade?? :)er helt enig med deg når det gjelder essens, og det dukker jo stadig opp i oppskrifter. Selv var jeg så heldig å komme over noen varianter med ekte, økologisk vaniljeekstrrakt på dean and deluca i new york for en ukes tid siden. Det må jeg si var et scoop.

Erik Sørflaten sa...

Hei,

Vi liker veldig godt din matblogg og din iver og interesse til å skrive om dette. I denne forbindelse vil vi sette stor pris på om du kunne tenke deg å stå på vår blogger outreach liste om dette og tilsvarende tema.

For tiden holder vi blant annet på med en konkurranse hvor man kan vinne en Quooker – den kokende vannkranen (se www.quooker.no for mer info om produktet). Hvis du kunne tenke deg å stå på denne listen, vennligst kontakt Erik Sørflaten på erik.sorflaten@no.mslworldwide.com

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen
Erik Sørflaten på vegne av Quooker Norge.