lørdag 14. november 2009

Oste- og gressløkflette

Kjempegodt brød til høstsuppen. :-)


450 g hvetemel
1 ts salt
1 ts sukker
50 g gjær
25 g smør
115 g grovrevet cheddar
3 ss klippet gressløk
4 snittede vårløk
1½ dl fingervarm melk
1¾ dl fingervarmt vann
vispet egg til pensling


Bland mel, salt og sukker. Smuldre inn smøret. Rør inn ost, gressløk og vårløk. Bland melk og vann og rør ut gjæren i væsken. Rør inn det tørre og kna godt sammen. Dekk til og la heve 1 time. Kna deigen og del i tre emner som trilles til lange pølser. Flett de tre pølsene sammen og klem endene godt under. Legg på stekebrett, dekk til og la etterheve 45 minutter. Pensle med vispet egg og stek ved 220 grader i 20 minutter. Skru ned temperaturen til 180 grader og stek 15 minutter til. Avkjøl på rist.

(Kilde: Dorthe Erichsen - Fristende Bakverk)

1 kommentar:

Lykkeliten sa...

Heisan!
Dette brødet så godt ut. Hvis jeg våkner tidlig etter nattevakt i moregen skal jeg jammen forsøke denne oppskriften.
Jeg hadde tidligere i kvel et inlegg hvor jeg etterlyste en oppskrift på Marokkansk lammegryte, og nå fant jeg den hos deg!
Har skrevet den ut igjen, og denne gangen skal jeg passe på å sette den inn i permen med en gang.
Takk for at du deler slike gode oppskrifter.