fredag 7. oktober 2011

Vegetarpizza

La fredagsroen senke seg med noen stykker nystekt hjemmelaget vegetarpizza. Slå deg løs i grønnsaksavdelingen eller bruk noen få utvalgte favoritter. Uansett hva du har på er det lite som slår sprø bunn med velsmakende topping. En god tomatsaus utgjør dessuten 90% av smaken. Jeg ble frelst da jeg begynte å bruke rød paprika i min tomatsaus. Den gir en herlig smak samtidig som den demper litt av den skarpe tomatsmaken jeg synes preger veldig mange pizzaer. Helt perfekt rett og slett.

(2 pers.)

3 dl hvetemel (helst pizzamel)
2 ts tørrgjær
1 ts salt
2 ss olivenolje
ca 1½ dl lunkent vann

tomatsaus (oppskrift her)
ost (jeg foretrekker mozzarella og en vellagret ost som cheddar)

gode grønnsaker


Bland tørrgjær og halvparten av vannet og la stå 10 minutter. Rør inn halvparten av melet, dekk til og la heve 30 minutter. Tilsett resten av ingrediensene og kna godt. Del i to og kjevle ut til to store og tynne pizzabunner som legges på stekebrett.
Smør på tomatsaus og legg på ønsket topping, her har jeg brukt tomatskiver, rød paprika, skiver av champignon og oliven. Legg på ost og stek nederst i ovnen ved 250 grader i 8-10 minutter.

Ingen kommentarer: