tirsdag 25. oktober 2011

Gresskarpai

Snart er det Halloween og i år som i fjor har jeg kjøpt et stort gresskar og planlegger hva jeg skal bruke alt kjøttet til. Jeg bestemte meg for at jeg ville prøve en gresskarpai, som kanskje er vanligst å servere til Thanksgiving eller jul i USA, men jeg synes det passer vel så godt til Halloween. Paideigen er en oppskrift jeg ofte bruker, mens fyllet fant jeg oppskrift på i GoodFood. Nydelig pai, og kryddersmaken gav meg nesten julefølelse allerede.


250 g hvetemel
100 g melis
en klype salt
100 g smør
2 egg

750 g gresskarkjøtt i terninger
140 g sukker
½ ts salt
½ ts revet muskat
½ ts kanel
2 egg
25 g smeltet smør
1,75 dl melk

1 ss melis + ½ ts kanel


Mel, sukker, salt, smør og egg til paideigen kjøres sammen i food processor. Sett kaldt 30 minutter. Kjevle ut til en leiv som passer en 24 cm paiform og blindstek ved 200 grader i 15 minutter. Fjern papir og bønner og stek videre 10 minutter. Avkjøl.

Kos gresskarkjøttet i 15 minutter. Sil av vannet og avkjøl. Kjør til mos i blender. Bland sukker, salt og krydder. Visp inn egg og melk og rør så inn smør og gresskarmos. Hell i paiskallet og stek ved 220 grader i 10 minutter. Senk temperaturen til 180 grader og stek videre 35-40 minutter, til fyllet har stivnet.

Avkjøl helt. Bland melis og kanel og dryss over før servering.

Ingen kommentarer: