fredag 22. juli 2011

Gresskarbrød.

Til Halloween i fjor tok jeg vare på all innmaten fra gresskaret jeg laget en lykt av. Umiddelbart laget jeg kjempegod snacks av gresskarfrøene og jeg bakte en herlig saftig gresskarkake. Resten av gresskarkjøttet havnet i fryseren og forleden bakte jeg dette brødet av noe av gresskarkjøttet. Jeg synes kanskje gresskarsmaken ikke var så markant som jeg hadde trodd den ville være, men det ble uansett et veldig godt brød som jeg serverte til en god suppe.

400 g gresskarkjøtt
1 ss olivenolje
2 ts salt
2 ts sukker
25 g gjær
350 g hvetemel
1 vispet egg



Damp gresskarkjøttet til det mykner. Mos i food processor sammen med oljen. Avkjøl til lunken og tilsett salt og sukker. Rør gjæren til grøt med 1 ss lunkent vann og bland det inn i gresskarpuréen. Tilsett så hvetemelet. Kna godt og form til et rundt brød, ca 20 cm i diameter. Legg på stekebrett, dekk til og la heve 1½ time. Press tommelen ned i midten og lag en fordypning. Del i segmenter med en skarp kniv. Pensle med vispet egg og stek ved 200 grader i ca 30 minutter.

Ingen kommentarer: