fredag 28. oktober 2011

Julia Childs perfekte sjokolademousse.

Jeg er vant til at mousse inneholder kremfløte, og ville kanskje i utgangspunktet ikke valgt denne oppskriften, men en dag jeg var desperat etter en sjokoladedessert og ikke orket å ra ut for å kjøpe fløte ble denne likevel funnet fram og det er vi glade for nå. Den er fantastisk god. Fyldig, mektig og med masse sjokoladesmak, akkurat slik jeg liker det. Jeg kjøper vanligvis ikke usaltet smør, kun vanlig meierismør til baking, så jeg brukte det og jeg synes det salte fra smøret passet perfekt til sjokoladesmaken og har ikke tenkt å endre det. Dette blir igjen søndagens dessert, og jeg gleder meg allerede. :-)

(6-8 pers)

170 g mørk sjokolade
170 g usaltet smør
60 ml sterk kaffe
4 egg
170 g + 1 ss sukker
1 ss vann
en klype salt


Smelt sjokolade, kaffe og smør. Avkjøl litt.
I en bolle over vannbad vispes eggeplommer, 170 g sukker og vann godt sammen i 3 minutter, til blandingen er tykk. Ta av varmen, legg bollen i iskaldt vann og visp videre til det er avkjølt. Rør inn sjokoladeblandingen. Stivpisk eggehvitene med saltet. Pisk til slutt inn 1 ss sukker. Vend eggehvitene forsiktig inn. Ikke rør for mye, det skal bare så vidt være blandet. Fordel i porsjonsskåler og sett kaldt minst 4 timer.

2 kommentarer:

Gry sa...

Spennende, det må nok prøves. : )

Anonym sa...

Prøvde denne i dag, stor suksess :)