torsdag 16. september 2010

Cottage Pie fra Hairy Bikers.

Hairy Bikers lager mye god mat og denne oppskriften er hentet fra boken "Mums know best". Jeg er blandt dem som er uenig i at britisk mat ikke er godt, men da mener jeg ikke hverdagsmaten den jevne brite trykker i seg, men skikkelig god hjemmelaget mat. Og cottage pie er noe briter kan. :-) Denne har en fyldig kjøttsaus i bunnen og potetmos som blir ekstra god med litt ost.

(4-5 pers.)

1 stor hakket løk
2 finhakkede selleristenger
2 gulrøtter i terninger
2 finhakkede hvitløksfedd
500 g kjøttdeig
1½ dl rødvin
2 ss hvetemel
2½ dl oksekraft/buljong
2½ dl vann
2 ss tomatpuré
½ ts tørkede urter
1 laurbærblad
litt Worcestershiresaus
salt/pepper

800 g poteter
40 g smør
3 ss melk
100 g revet cheddar (eller annen moden ost)
salt/pepper


Stek grønnsakene myke i smør. Tilsett kjøttdeig og stek, mens du hakker den opp i småbiter, til den er gjennomstekt. Tilsett vin og la småkoke til den har fordampet. Rør inn melet. Rør gradvis inn kraft og vann, og tilsett tomatpuré, urter og laurbærblad. La småkoke under lokk 25-30 minutter. Smak til med Worcestershiresaus, salt og pepper.

Kok potetene møre og mos. Rør inn smør, melk, ost, salt og pepper.
Hell kjøttsausen i en ildfast form og fordel potetmosen oppå som lokk. Det er lettest hvis du begynner med kanten hele veien rundt og så fyller opp midten etterhvert. Bruk en gaffel og rør litt på toppen av potetmosen slik at den blir "fluffy". Stek ved 200 grader i ca 25 minutter.

2 kommentarer:

thelmabb74 sa...

Jeg er så enig med deg. Jeg har stor respekt for engelsk matlagning og da mener jeg ordentlig hjemmelaget mat. Med 3 gutter i huset må jeg ha mat som metter og denne varianten må bare prøves. Vi har en tradisjon når det blir servert ovnsbakt lammelår og det er Yorkshirepudding og rabarbrasyltetøy. Det er bare herlig!

thelmabb74 sa...

Jeg er så enig med deg! Jeg har stor respekt for engelsk mattradisjon. Med 3 gutter i huset må jeg ha mat som metter og denne varianten må bare prøves. Vi har en engelsk tradisjon når vi serverer ovnsbakt lammelår, Yorkshirepudding og rabarbra-syltetøy er et must! Hilsen, Telma