søndag 19. juni 2011

Hjemmelaget majones.

Majones er utrolig enkelt å lage selv og smaker uendelig mye bedre enn de du får kjøpt (selv om noen av dem er bedre enn andre). Jeg har laget majones selv siden jeg var liten og følger aldri oppskrift, man lærer fort å se omtrent når det er nok olje. Jeg hører mye om at det er så viktig at eggene er tempererte osv, men dette har jeg aldri fulgt og majonesen skiller seg ikke. Så lenge man er litt forsiktig med oljen i begynnelsen går det helt fint (men du må gjerne temperere eggene hvis det føles tryggere). Majonesen kan gjerne tilsettes f.eks. hakkede urter, eller presset hvitløk (da blir det aïoli).


2 eggeplommer
1 ts Dijonsennep
ca 2½ dl olje
salt/pepper
presset sitron



Eggeplommer, sennep, salt og pepper has i en bolle. Visp gradvis inn oljen (jeg bruker elektrisk håndmikser, det går lettere enn å vispe for hånd), først dråpevis og deretter i en tynn stråle. Jeg bruker mest nøytral olje, men gjerne også litt god olivenolje (ikke for mye) for mer smak. Til slutt smaker du til med presset sitron.

Skulle majonesen skille seg (vanligvis fordi du har vispet inn oljen for fort) er det ingen katastrofe. Du kan først prøve å redde den ved å vispe inn litt presset sitron. Skulle ikke det fungere har du en ny eggeplomme i en annen bolle og visper så gradvis inn den "ødelagte" majonesen før du fortsetter med resten av oljen som vanlig. Ingenting går til spille. :-)

Ingen kommentarer: