onsdag 18. mai 2011

Iskremkake med karamellsaus.

Dette er en av Nigellas oppskrifter (Nigella Express). Har du iskrem (hjemmelaget eller kjøpt) klar i fryseren er dette raskt og enkelt å lage. Den smaker kjempegodt og den varme karamellsausen er perfekt tilbehør.



1½ liter vaniljeiskrem (gjerne hjemmelaget)
¾ kopp honningrøstede peanøtter
1½ kopp hakket mørk sjokolade
ca 60 g Crunchie-sjokolade, smuldret
150 g sjokoladekjeks med kremfyll, hakkede

45 g brunt sukker
2 ss sukker
150 g sirup
30 g smør
1,25 dl kremfløte


Hvis du vil lage iskremen selv kan du bruke denne oppskriften. Du trenger tredobbel oppskrift.

Siden et par ting på listen kan være vanskelig å finne måtte jeg bytte litt. Jeg brukte honningrøstede cashewnøtter (Sørlandschips) i stedet for peanøtter. Crunchiesjokolade har jeg ikke sett i Norge, men siden jeg har bodd i England vet jeg hva den inneholder og det er det som på engelsk kalles "honeycomb", som er en slags porøs karamell. Det har jeg lagt ut oppskrift på før, du finner den her. Jeg laget bare halv porsjon til iskremkaken.

Tin vaniljeisen litt og bland inn resten av ingrediensene. Kle en 20 cm springform med plastfolie og hell iskremmassen i. Brett plastfolien løst over (ikke trykk den ned, da fryser den fast i isen) og sett isen i fryseren til den skal spises.

Karamellsaus:
Smelt begge typer sukker sammen med sirup og smør. La koke 5 minutter. Rør inn fløten og server varm til iskremkaken.

Ingen kommentarer: