torsdag 24. september 2009

Budapestrull med amerikanske blåbær

Vi har amerikanske blåbær i hagen vår. Det er gøy å bruke helt egne bær, og jeg synes også det er litt synd å ikke benytte seg av det vi nå har tilgjengelig i hagen, selv om det kanskje ikke er de helt store mengdene. Dette ble i allefall en frisk og akkurat passe søt kake. Det er også godt med f.eks. fersken, aprikoser, jordbær eller vanlige blåbær.



6 eggehviter
3 dl sukker
1 pose Freia vaniljesauspulver (uten koking)
100 g malte mandler
3 dl kremfløte
frukt eller bær etter eget ønske



Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn sukkeret til en tykk marengs. Vend inn vaniljesauspulver og mandler. Fordel i en smurt og bakepapirkledt stor langpanne og stek ved 175 grader i 20-25 minutter. Hvelv kaken over på et sukkerstrødd håndkle, dra av bakepapiret og legg langpannen over. Avkjøl kaken helt. Pisk fløte til krem og vend inn oppdelt frukt eller bær (jeg har brukt amerikanske blåbær), rull sammen fra langsiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Jeg hater å lage dessert!! Men skal ha høstparty i morgen. Forrett, kongekrabbe, hovedrett skogsdue, og lurer nå på desserten. Jeg kan vel ikke lage denne rullen på forhånd, den må vel rulles rett før servering. Er det en slik dessert som vil passe resten av maten, og er den fantastisk god? Frekt spørsmål, men vil jo den skal være prikken over "ien" Hilsen "ny på denne siden"

Lemonia sa...

Jeg ville ikke laget denne kaken på forhånd nei, den blir ganske bløt etter bare noen timer så den egner seg best til å spises samme dag. Du kan imidlertid lage selve bunnen tidligere på dagen og så fylle den rett før servering.
Om den er fantastisk god? Det kommer vel an på hvem som smaker. ;-) Vi som spiste denne syntes i allefall den var veldig god. Hvis du skal ha en skikkelig prikken over i'en etter middagen ville jeg kanskje heller laget ostekaken fra Gastronomisk Institutt som jeg har lagt ut her tidligere. Den kan med fordel lages både en og to dager før og bringebærsausen kan også lages på forhånd. Tidsbesparende og ikke minst er den absolutt fantastisk god. :-)