fredag 13. mars 2009

Hveteboller fra Åpent Bakeri

(10-12 store boller)

6 dl lunken melk
1 kg hvetemel
50 g gjær
150 g sukker
3 ts havsalt
3 ts kardemomme
1 egg
150 g smør


Bland alle ingrediensene i kjøkkenmaskin, hold igjen smøret og 1 dl av melken. Kjør deigen på sakte fart i 3 min. Øk hastigheten de neste 5 min. Tilsett resten av melken litt etter litt. Elt til deigen er smidig og blank. Tilsett smøret og kjør deigen på sakte fart til smøret har blandet seg helt inn. Dekk til deigen og la hvile i ca. 1 time. Del i emner (175 g) og form til runde kuler. La hvile i 20-25 min. Slå opp til vanlige runde boller. Dekk med kjøkkenhåndkle og sett til heving. Når baksten har hevet til dobbel størrelse, pensle med egg. Stek på 230 grader midt i ovnen i 10-15 min. til de er gyldne.

1 kommentar:

Kjersti til hverdags sa...

Dette så ut som deilige boller og jeg elsker Åpent Bakeri! Skal prøves.