onsdag 12. januar 2011

Marmorkake med banan.

Noen ganger er det enkle det beste. Ingen fancy kaker med kompliserte oppskrifter, bare en vanlig formkake, men med god smak. Jeg hadde et par modne bananer som jeg tilsatte for å gi litt forandring og det blir både saftig og ekstra godt.
Oppdateringene her på bloggen er noe sjeldne for tiden. Vi venter spent på lillebror med ETA om få uker og jeg må innrømme at energien og formen til å sitte ved PCen er heller liten, for ikke å snakke om det å stå ved kjøkkenbenken timer av gangen. De store krumspringene i matveien må nok vente til jeg har kroppen min for meg selv igjen, men jeg skal ikke forsvinne helt. :-)



150 g smør
150 g sukker
3 egg
1½ dl fløte/melk
250 g hvetemel
1½ ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
2 ss sukker, ekstra
2 små modne bananer




Rør smør og sukker lyst og kremaktig. Tilsett eggene, ett av gangen og rør godt. Rør inn mel og bakepulver vekselvis med 2/3 av melken. Røren skal ikke røres seig. Ta av 1/3 av røren og tilsett kakao, ekstra sukker og resten av melken. Mos bananene og bland dem i den lyse røren. Fyll halvparten av den lyse røren i en smurt 1,5 liters form, legg den mørke røren over og resten av den lyse røren på toppen. Trekk en gaffel gjennom slik at lagene marmoreres. Stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 50-60 min. Avkjøl kaken litt i formen før den hvelves på rist.

1 kommentar:

Ugla sa...

Spennende tider i møte, husk å sove mest mulig i ukene som er igjen :-)

Angående de små boksene vi bruker i matpakkene. Mine bokser er fra Rice: http://www.rice.dk/ProductPage.aspx?id=10351
Men de er kjøpt i butikk, Ting i Trondheim. Men Rafens forhandler Rice, så de har sikkert disse.

Ellers så jeg nettopp fargerike små bokser på nille (ok, de er ikke like fine).

Ellers bruker jeg en del småbokser fra Tupperware. Ellers er matbokser som er litt høye fine, metall er bare skit, de tåler jo ikke oppvaskmaskin.