lørdag 20. februar 2010

Pikekyss/marengs

Dette er ikke bare en super måte å få brukt opp eggehviter på (og om sommeren når jeg lager mye iskrem blir det fort en god del eggehviter til overs), men det er kjempegode "småkaker" som forsvinner fort. Jeg laget en liten porsjon for å bruke dem i en dessert, men de ble alle spist opp (ikke bare av meg) før desserten ble laget så jeg må nok lage flere.

(ca 50 stk)

4 eggehviter
200 g sukker






Stivpisk eggehvitene. Pisk gradvis inn sukkeret til tykk marengs. Sprøyt små pikekyss på stekebrett og stek ved 125 grader i 1 time.

7 kommentarer:

Flittiglise Norway sa...

NAM..... disse skal prøves:)) Ha en fin kveld

Tonje sa...

var ikke "ca 50 stk" litt mye?

Lemonia sa...

Tonje: Nei, det stemmer det, men det kommer selvsagt an på hvor stopre marengs du lager. Jeg foretrekker mine ikke så altfor store og da får jeg omtrent 50 av denne oppskriften.

Anonym sa...

min "røre" ble bare helt rennende

Lemonia sa...

Anonym: Du har kanskje vært uheldig og fått litt eggeplomme i eggehvitene? Da lar det seg nemlig ikke gjøre å piske eggehvitene stive. Pisk eggehvitene nesten stive før du tilsetter sukkeret, litt etter litt, mens du pisker godt mellom, og pisk videre til blandingen er helt tykk. Når du sprøyter marengsene på platen skal røren være så tykk at marengsene holder formen. Håper du får det til neste gang. :-)

Anonym sa...

ehh har prøvd å lage i over to timer har ikke mer egg og den er rennende vet at jeg har fått litt eggeplomme i og det er bare bitte bitte litt kan man ikke redde den

Lemonia sa...

Nei, dessverre. Eggeplomme er døden for marengs. :-(
Derfor er det lurt å ha hver eggehvite i en egen bolle først, så du er sikker på at det ikke er eggeplomme i den, før du heller den over i hovedbollen. Skulle du være uheldig å få litt plomme i én eggehvite trenger du da bare å kaste den og ikke alle sammen. Håper du lykkes neste gang. :-)